W ROKU SZKOLNYM 2025/2026 W NASZYM ZESPOLE REALIZOWANE SĄ NASTĘPUJĄCE INNOWACJE PEDAGOGICZNE:
Trening umiejętności społecznych na podstawie innowacji pedagogicznej
„ MOSTY, NIE MURY”
Adresaci: uczniowie klas IV - V Szkoły Podstawowej
Autor: Zuzanna Grobelna, Dobrawa Goździela
Współczesna szkoła nie tylko przekazuje wiedzę, ale także przygotowuje uczniów do życia społecznego, współpracy w grupie oraz budowania pozytywnych relacji. Wśród uczniów coraz częściej obserwuje się trudności w komunikacji, rozwiązywaniu konfliktów, empatii i radzeniu sobie z emocjami. Program „Mosty, nie mury” odpowiada na te potrzeby, rozwijając umiejętności społeczne, które stanowią fundament dobrego funkcjonowania
w szkole i poza nią.
"OUR SUPER SCHOOL YEAR"
autorstwa Pani Agnieszki Pyka
Adresaci:- uczniowie klas II i III
Prowadzący: Roksana Mizera, Agnieszka Misiak
Celem innowacji jest rozwój kluczowych umiejętności językowych.
PROJEKT EDUKACYJNY " Z DARAMI NATURY ŚWIAT NIE JEST PONURY!"
Adresaci: dzieci przedszkolne oraz uczniowie klas I-VIII.
Autor: Milena Michalska-Serek, Marta Zielonka
Projekt przeznaczony jest dla uczniów chcących poszerzać swoje zainteresowania w zakresie ekologii i ochrony zdrowia. Poszerza treści, które na zajęciach lekcyjnych udaje się tylko zasygnalizować. Pozwala on zwrócić uwagę uczniów na otaczający świat, zainteresowanie jego pięknem i ochroną jego zasobów. W edukacji ekologicznej ważne jest, aby uczniowie mieli świadomość, iż działając dla dobra Ziemi, działają dla dobra własnego i wszystkich ludzi. Poprzez różne formy edukacji należy pobudzać i utrwalać świadomość ekologiczną w młodych ludziach. Program pobudza również aktywność uczniów i ich twórcze myślenie. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy i charakter młodego człowieka.
W ROKU SZKOLNYM 2023/2024 W NASZYM ZESPOLE REALIZOWANE SĄ NASTĘPUJĄCE INNOWACJE PEDAGOGICZNE:
INNOWACJA "SENSOPLASTYKA DLA SMYKA"
Prowadząca:
Katarzyna Przybyłek
INNOWACJA "JĘZYCZEK GIMNASTYCZEK"
Prowadząca:
Joanna Kubiak
Lidia Krawiec
W ROKU SZKOLNYM 2022/2023 W NASZYM ZESPOLE REALIZOWANE SĄ NASTĘPUJĄCE INNOWACJE PEDAGOGICZNE:
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
"Wychować młodego człowieka przez teatr”
Prowadząca:
Marta Zielonka
Zuzanna Grobelna
Inspiracją do opracowania innowacji pt. „Wychować młodego człowieka przez teatr” stały się refleksje pedagoga, wychowawców klas, nauczycieli i rodziców na temat trudności dzieci w radzeniu sobie w sytuacjach trudnych, w budowaniu prawidłowych relacji
z rówieśnikami i dorosłymi, uleganiu presji kolegów, przestrzeganiu zasad obowiązujących w szkole, czy w domu.
GŁÓWNE CELE INNOWACJI:
- Propagowanie zasad kulturalnego zachowania się w codziennym życiu ucznia/dziecka.
- Kształtowanie postawy kulturalnego zachowania się wobec osób starszych oraz postawy życzliwości wobec koleżanek i kolegów.
- Zminimalizowanie problemów wychowawczych związanych z nieodpowiednim zachowaniem.
- Propagowanie bezpieczeństwa.
INNOWACJA PEDAGOGICZNO-METODYCZNA
„BINGO BOY READS WITH KIDS”
Prowadząca:
Agnieszka Misiak
Izabela Trawińska
Marta Zielonka
Zuzanna Grobelna
Projekt czytelniczy BINGO BOY READS WITH KIDS oparty jest o założenia metody globalnej, zwanej inaczej czytaniem całowyrazowym, a jego
głównym celem jest umożliwienie dzieciom szybkiego startu w naukę samodzielnego czytania po angielsku, zainteresowanie ich światem książek,
rozwijanie słownictwa i płynności mówienia, poprawa koncentracji oraz zapobieganie uzależnieniu od komputera.
Innowacja skierowana jest do uczniów klasy „0” i „III”.
CELE GŁÓWNE:
- zainteresowanie czytelnictwem w języku angielskim i wskazanie na płynące z tego korzyści,
- zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego poprzez atrakcyjną formę realizacji projektu,
- wprowadzanie dzieci w świat dwujęzycznych książek poprzez zabawy i ćwiczenia, rozwijające wszystkie kompetencje językowe,wzbogacenie zakresu słownictwa i nowych struktur zdaniowych przydatnych w codziennej komunikacji,
- rozwijanie kreatywności językowej - proponowane lektury inspirują dzieci do wielu twórczych zabaw i pozwalają na przeprowadzenie szeregu ćwiczeń rozwijających wszystkie zmysły i sprawności językowe,
- integracja treści nauczania edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego poprzez realizację tej samej tematyki i treści na lekcjach języka obcego i ojczystego,
- wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów, poprzez umożliwienie wczesnej nauki samodzielnego czytania po angielsku metodą globalną w czasie i tempie odpowiednim dla uczniów z trudnościami w nauce,
- zachęcanie do samodzielności w procesie uczenia się i brania na siebie odpowiedzialności za swój proces edukacyjny,
- wzmacnianie motywacji uczniów do ustawicznego kształcenia się i zdobywania nowych umiejętności,
- poznanie procesu wydawniczego podczas edycji prac konkursowych i własnych książeczek w języku angielskim,
- prezentacja umiejętności czytelniczych przed rodzicami / opiekunami i środowiskiem szkolnym oraz pozaszkolnym,
- wykorzystanie nowoczesnych technologii podczas nauki czytania po angielsku (każda z lektur serii BINGO BOY READS WITH KIDS posiada kod QR zamieszczony na tylnej okładce, który przenosi małego czytelnika do multimedialnej wersji książeczki). Dziecko w dowolnym czasie i dowolnym miejscu może ćwiczyć z nagraniem idealną wymowę czytanych zdań.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie
- pobudzanie wyobraźni
- nauka empatii i wrażliwości
- zaspokajanie potrzeb emocjonalnych
- praca nad wyciszeniem i skupieniem
- budowanie wysokiej samooceny i pewności siebie
- czerpanie radości z samodzielnego czytania po angielsku.
INNOWACJA
pedagogiczno-metodyczna
Temat innowacji:
„ LANGUAGE APPS IN LEARNING ENGLISH”
Prowadząca:
Izabela Trawińska
Agnieszka Misiak
Innowacja „LANGUAGE APPS IN LEARNING ENGLISH” powstała
z myślą, aby dać możliwość uczniom na obcowanie z językiem angielskim, oraz żeby w inny, ciekawy sposób pracować z uczniami na lekcji i aby mogli też wykonywać niestandardowe zadania w domu.
Innowacja skierowana jest do uczniów klasy II, V, VIII
CELE GŁÓWNE:
- Kształtowanie umiejętności uczenia się z wykorzystaniem wybranych narzędzi
- Motywowanie do systematycznej nauki.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Codzienny kontakt z językiem angielskim
- Używanie telefonów, tabletów, komputerów do nauki języka
- Utrwalanie wiadomości w ciekawy sposób
- Ćwiczenie pisowni i wymowy poznanych słów
- Poznawanie nowych słów w języku angielskim
- Poznanie nowych aplikacji przydatnych podczas nauki języka.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
organizacyjno-metodyczna
Imię i nazwisko autora:
Izabela Trawińska
Temat innowacji:
„Speak with ease”
Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do uczniów klasy VIII.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie obrazkowych kart pracy oraz kart dyskusyjnych do rozwijania krótkich pogadanek;
- zapoznanie ze sposobami pracy mającymi na celu rozwój płynnej mowy
w języku angielskim;
- wdrożenie pracy metodą wizualizacji, komunikacyjną, dramy, burza mózgów, audiolingwana.
Cele innowacji
Cel główny: usprawnienie płynności mówienia w języku angielskim
Cele szczegółowe:
- poprawa wymowy,
- doskonalenie umiejętności leksykalno-gramatycznych,
- swobodne posługiwanie się językiem na poziomie podstawowym i w podstawowych sytuacjach życiowych,
- zachęcanie do zgłębiania wiedzy i nowego słownictwa,
- kształtowanie u uczniów płynności mi swobodnej mowy w języku obcym,
- przygotowanie uczniów do przyszłych wyzwań związanych z pracą, a wcześniej też do egzaminu ósmoklasisty.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
"READING IS MAGIC"
Prowadząca:
Izabela Trawińska
Innowacja "Reading is Magic" skierowana do uczniów klasy III.
INNOWACJA "JĘZYCZEK GIMNASTYCZEK"
Prowadząca:
Joanna Kubiak
W ROKU SZKOLNYM 2017/2018 W NASZYM ZESPOLE KONTYNUOWANE SĄ DWIE INNOWACJE PEDAGOGICZNE:
INNOWACJA PEDAGOGICZNA ORGANIZACYJNO-METODYCZNA Klub podróżnika – „Młodzi podróżnicy”
Autor innowacji: Edyta Krajka, Dorota Szymczak
CELE GŁÓWNE:
- rozwijanie zainteresowań krajoznawczych i turystycznych uczniów
-zachęcanie do poznawania tradycji, kultury narodowej i przyrody ze szczególnym uwzględnieniem regionu, w którym mieszkamy i jego najbliższej okolicy
- wdrażanie do samodzielności i aktywnego spędzania czasu wolnego
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- poznawanie interesujących turystycznie miejsc
- wdrażanie do podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie
- wzmacnianie poczucia więzi kulturowej, historycznej, narodowej i etnicznej
- rozbudzanie ciekawości poznawczej
- wdrażanie do przestrzegania zasad ochrony przyrody
- zachęcanie do rekreacji i aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu
- rozwijanie umiejętności współpracy grupowej
- obcowanie z pięknem przyrody
- rozwijanie postaw patriotyzmu lokalnego poprzez okazywanie szacunku osobom zasłużonym, wzorowanie się na ich postawach
- prowadzenie dokumentacji fotograficznej okolicy
SPODZIEWANE EFEKTY
Uczeń:
- uzasadnia potrzebę aktywnego spędzania czasu wolnego,
- omawia wpływ czynnej turystyki na zdrowie człowieka,
- skutecznie pracuje w grupie i zespole,
- korzysta z różnych źródeł wiedzy tj. przewodniki, mapy, Internet,
- odczytuje informacje zawarte na planach i mapach,
- korzysta z przewodników turystycznych,
- określa kierunki świata w terenie,
- planuje bezpieczną wycieczkę,
- zachowuje dyscyplinę podczas wycieczek,
- przestrzega zasad dobrego turysty,
- uzasadnia potrzebę ochrony krajobrazu,
- aktywnie uczestniczy w rajdach i wycieczkach
- stosuje się do regulaminu wycieczek,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny podczas pieszych i autokarowych wycieczek oraz rajdów rowerowych
- potrafi udzielić pierwszej pomocy
- dąży do zachowania i pomnażania dziedzictwa kulturowego
INNOWACJA PEDAGOGICZNA METODYCZNO-ORGANIZACYJNA „AKTORZYNY JAKO GRUPA DEBIUTANTEK W ŚWIECIE TEATRU”
Autor innowacji: Agnieszka Misiak
INNOWACJA PEDAGOGICZNA METODYCZNO-ORGANIZACYJNA
„LEARN AND HAVE FUN – GRY I ZABAWY JĘZYKOWE
Autor innowacji: Izabela Trawińska
W ROKU SZKOLNYM 2017/2018 W NASZYM ZESPOLE SĄ WPROWADZONE NOWE INNOWACJE PEDAGOGICZNE:
INNOWACJA PEDAGOGICZNA "JĘZYCZEK GIMNASTYCZEK"
Autor innowacji: Joanna Kubiak
Cel ogólny: Wspomaganie edukacji językowej dziecka, rozbudzanie aktywności słownej, rozwijanie sprawności związanych z komunikacją językową.
Cele szczegółowe:
- usprawnianie narządów mowy: usprawnianie mięśni języka, warg, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego
- wyrabianie prawidłowego oddechu dla mowy
- wydłużanie fazy wydechowej
- poprawa fonacji
- kształtowanie nawyku właściwego ułożenia języka w jamie ustnej
w pozycjispoczynkowej - utrwalanie prawidłowego połykania
- rozwój korelacji układów oddechowego, artykulacyjnego, fonacyjnego
- zwrócenie uwagi na pozawerbalne składniki wypowiedzi: mimikę, gest,
- zwrócenie uwagi na prozodię wypowiedzi (ton głosu, rytm, intonacja, wysokośćdźwięków mowy)
- likwidowanie błędów i wad wymowy
- wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu
Oczekiwane efekty wdrożenia innowacji pedagogicznej
- Rozbudzenie u dziecka zainteresowania ćwiczeniami logopedycznymi
- Poprawa wymowy
- Usprawnienie pracy narządów mowy
- Nabycie umiejętności stosowania ćwiczeń artykulacyjnych, fonacyjnych
i oddechowych - Usprawnienie słuchu fonemowego
PROJEKT EDUKACYJNY „KOLOROWE DNI”
Autor projektu: Katarzyna Kapała
Opis innowacji: Kolory są nieodłącznym elementem naszego otoczenia. Wpływają na emocje, doznania, rozumienie świata i relacje z innymi. Są elementem wyrazu i nawet mimowolnie stanowią środek komunikacji międzyludzkiej. Umiejętność zabawy kolorami i rozpoznawania ich znaczenia jest jednym z elementów wychowania. W konsekwencji wpływa na wrażliwość, estetykę i rozwój kreatywności. Znajomość kolorów i umiejętność ich rozpoznawania nie jest wrodzona. Dziecko musi się tego nauczyć. Ciekawą formą utrwalenia barw są „kolorowe dni w przedszkolu”. Dziecko obserwując przez cały dzień pobytu w placówce jeden kolor, słuchając wierszy, piosenek wykonując prace plastyczne i doświadczając ich wszystkimi zmysłami, na pewno szybko utrwali daną barwę. Zabawa kolorami jest jednym ze sposobów poznawania świata przez dzieci. Daje możliwość spontanicznej zabawy z rówieśnikami, rozwija umiejętność współdziałania, podporządkowania się i obcowania z innymi. Otaczające nas kolory rozwijają myślenie, inteligencję, wyobraźnię.
Cel projektu:
Głównym zamierzeniem projektu jest podejmowanie różnorodnych działań dotyczących poznawania, nazywania kolorów, zabaw z kolorami.
Cele szczegółowe:
– utrwalanie umiejętności rozpoznawania kolorów;
– stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci;
– stworzenie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy,
– integrowanie dzieci młodszych i starszych podczas wspólnej zabawy,
– uwrażliwianie na piękno otaczającego świata,
– rozbudzanie i ukierunkowanie aktywności dzieci,
– kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania,
– rozumienie konieczności ochrony przyrody.
Czas realizacji projektu: od września 2017r. do czerwca 2018r.
Przewidywane efekty:
Po zakończeniu projektu dziecko:
– wzbogaci wiedzę przyrodniczo – ekologiczną;
– będzie rozpoznawać barwy podstawowe oraz pochodne;
– będzie świadome konieczności zdrowego odżywiania.
W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W NASZYM ZESPOLE PROWADZONE SĄ DWIE INNOWACJE PEDAGOGICZNE:
INNOWACJA PEDAGOGICZNA METODYCZNO-ORGANIZACYJNA „AKTORZYNY JAKO GRUPA DEBIUTANTEK W ŚWIECIE TEATRU”
Autor innowacji : Agnieszka Misiak
CELE OGÓLNE: Celem innowacji jest kształtowanie postaw współdziałania, planowania i organizacji pracy; realizacja innowacji ma na celu dostarczanie pozytywnych emocji oraz okazji do wspólnej zabawy rodziców wraz z dziećmi
OPIS INNOWACJI: Jedną z ulubionych form aktywności dzieci jest niewątpliwie zabawa w teatr. Jakże staje się ona fascynująca, gdy do tej zabawy dołączają rodzice. Dzieci uwielbiają inscenizować scenki z poznanych bajek i opowiadań; zwłaszcza przy niekoniecznie licznej ale rodzimej widowni. Wcielanie się w liczne postacie w ogromie scenek sytuacyjnych
i możliwość spróbowania przeżycia i odwzorowania sytuacji jest bardzo ważne dla rozwoju emocjonalnego i ruchowego dzieci. Wektorem nadającym właściwy bieg tym procesom jest niepodważalnie obecność i interakcja osoby dorosłej. Każde dziecko przedszkolne spragnione jest sukcesu i uznania w oczach innych; a to może stać się za sprawą właśnie twórczych zabaw w teatr. Dla nauczyciela zabawa w teatr to ważny element pracy pedagogicznej. Ale wszystko zależy to też od postawy i zainteresowań nauczyciela, który dzieląc się swoją pasją, zamiłowaniem do sztuki teatralnej z dziećmi rozbudza w nich ciekawość i zaszczepia powoli miłość do zabaw teatralnych. A jeszcze większym sukcesem
i ogromną szansą na porozumienie oraz owocną współpracę na wielu płaszczyznach jest zaangażowanie rodziców w zabawy teatralne, które będą realizowane .
SPODZIEWANE EFEKTY: poprzez uczestnictwo w tej formie zajęć chcemy przede wszystkim dać rodzicom okazję do zabawy z dziećmi oraz w ten sposób przekazywanie im wielu wartości, ponadto przenieś się w inny świat, który nie jest przypisany tylko i wyłącznie wielkim, sławnym aktorom. Naszym nadrzędnym celem jest pozostawienie szarej rzeczywistości za sobą i w sposób zabawowy wejść w inny świat, aby odnaleźć tam może cząstkę siebie....Będziemy doświadczać, uczyć się tolerancyjności, odkrywać w sobie pozytywne emocje oraz uczyć się panowania nad własnymi emocjami. Nie możemy również zapomnieć o terapeutycznym oddziaływaniu teatru, który pozwoli na poprawienie swojej samooceny oraz wydobycie pozytywnych emocji. Poprzez współdziałanie w grupie teatralnej uczymy się akceptacji, nawiązujemy bliższe kontakty koleżeńskie oraz pomagamy osobom nieśmiałym przełamać tremę oraz wzbudzić wiarę we własne możliwości, poszerzać horyzonty.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA METODYCZNO-ORGANIZACYJNA
„LEARN AND HAVE FUN – GRY I ZABAWY JĘZYKOWE ”
Autor innowacji: Izabela Wojciechowska
CELE OGÓLNE: Kształtowanie zainteresowania językiem angielskim, przygotowanie uczniów do użycia języka w sytuacjach życiowych, motywowanie do pogłębiania wiedzy z języka.
OPIS INNOWACJI: Innowacja została napisana dla uczniów II etapu nauczania,a w szczególności dla klasy IV. Obejmuje ona naukę języka angielskiego w oparciu o wybrane gry i zabawy, mające ułatwić zapamiętywanie i utrwalanie słownictwa. Gry i zabawy są nieodłącznym towarzyszem nauczania, ponieważ wpływają na rozwój umysłowy dzieci (spostrzegawczość, uwaga, pamięć, logiczne myślenie). Odgrywają też ważną rolę w kształtowaniu wartości wychowawczych. Dzięki nim uczniowie potrafią współdziałać w grupie rówieśniczej, łatwiej akceptują niepowodzenia, czują satysfakcję ze zwycięstwa i uczą się rywalizacji. Gry pomagają też uczniom radzić sobie ze stresem.
SPODZIEWANE EFEKTY:
- Dzieci rozwijają współpracę z rówieśnikami,
- chętnie biorą udział w zajęciach,
- są zmotywowane do działania,
- lepiej zapamiętują poznane słownictwo i zwroty,
- podnoszą swoją samoocenę,
- podnoszą się umiejętności komunikacji,
- utrwalają i pogłębiają wiedzę zdobytą w szkole,
- uczeń kształtuje swoją autonomię,
- wspomagane są pamięć i myślenie,
- uczniowie rozwijają zainteresowania,
- panuje przyjemna atmosfera sprzyjająca zapamiętywaniu,
- użycie języka staje się spontaniczne.
W roku szkolnym 2014/2015 w naszym Zespole prowadzona jest jedna innowacja pedagogiczna:
Innowacja pedagogiczna "Mały finansista"
Autor innowacji: Agnieszka Misiak, Jolanta Goździela, Aldona Zmyślona
CELE GŁÓWNE:
- Kształtowanie postaw przedsiębiorczości, szacunku do pieniądza
- Dostarczanie praktycznych narzędzi do działania w atrakcyjny i zachęcający sposób.
W zajęciach w ramach innowacji będzie brała udział 15 osobowa grupa dzieci- będą to dzieci z najstarszej grupy przedszkolnej oraz dzieci z klas I i II. Dzieci z klasy II opanowały już pewien zasób wiedzy i umiejętności na lekcjach informatyki. Tym bardziej uważamy, że połączenie w grupę dzieci, które potrafią już obsługiwać komputer z dziećmi młodszymi, pod okiem nauczyciela informatyki przyniesie pozytywne efekty. Komputer, Internet będą nam bardzo przydatne w zrealizowaniu naszych celów, które będą dotyczyć gospodarki finansami.
Koordynatorami projektu będą nauczyciel informatyki, nauczyciel przedszkola oraz edukacji wczesnoszkolnej. Na początek chcemy, aby dzieci (zwłaszcza te najmłodsze) poznały
i oswoiły się z komputerem, nazewnictwem dotyczącym komputera, programów. Nauczymy dzieci otwierać i zamykać prawidłowo system, uruchomić i zamykać programy.
Pośrednio chcemy wprowadzić dzieci w świat nowoczesnej technologii oraz wskazać różne możliwości wykorzystania komputera, które będą przydatne również podczas operacji finansami w życiu dorosłym.
Podczas realizacji innowacji planujemy małymi kroczkami wprowadzić dzieci w świat finansów. Chcemy, aby zrozumiały związek pieniądza z pracą oraz zrozumiały jego wartość. Ponadto naszym celem jest to, aby nauczyć dzieci racjonalnego wydawania pieniędzy, operowania nimi.
_________________________________________________________
W roku szkolnym 2013/2014 w naszym Zespole będą prowadzone dwie innowacje pedagogiczne:
1) "Muzykujemy na flażoletach"
2) "Arteterapia jako skuteczna forma pomocy dzieciom o specyficznych potrzebach edukacyjnych"
Innowacja pedagogiczna „Muzykujemy na flażoletach”
Autor innowacji mgr Ilona Michalak
1. Celowość wprowadzenia innowacji.
Myśl o realizacji innowacji pedagogicznej w szkole powstała w wyniku obserwacji uczniów w trakcie lekcji muzyki oraz zajęć kółka muzycznego. Uczniowie bardzo chętnie grają na instrumentach, poznają ich budowę. Poprzez muzykę uczniowie mają możliwość wyrażenia emocji, uczuć. Poznając różne formy muzyczne i sposoby ich wydobywania uczniowie wzbogacają swój światopogląd i wrażliwość muzyczną. Muzykowanie na prostych instrumentach muzycznych w powiązaniu ze śpiewem jest często źródłem przeżyć artystycznych. Gra na instrumentach przyczynia się do szybszego powstawania wyobrażeń słuchowych, zwiększa zdolność koncentracji i podzielności uwagi oraz doskonali sprawność manualną. Wiedza i umiejętności zdobyte na zajęciach obowiązkowych mogą być poszerzone na zajęciach pozalekcyjnych, które umożliwiają uczestnikom możliwość rozwoju w atmosferze akceptacji i zaufania, wyzwalają aktywność twórczą, stymulują do podejmowania działań.
Wybrałam flażolet, gdyż jest to instrument prosty w obsłudze, nauka gry na nim nie wymaga wiele czasu, uczniowie będą mogli szybko zaprezentować proste utwory przed szkolnym audytorium, co zachęci ich do dalszej pracy
i ćwiczeń. W miarę zdobywania wiedzy muzycznej oraz przyswojeniem płynnej gry uczniowie będą występować na większym forum, na przykład uroczystościach gminnych czy międzyszkolnych. Pozwoli to uczniom zaprezentować swoje umiejętności, oswoić się z występami publicznymi, zagospodaruje czas wolny.
Rozwój intelektualny, integracja z rówieśnikami, zdobycie nowych umiejętności, pożyteczne spędzenie wolnego czasu, to główne zadania, które stawiam przed sobą decydując się na wprowadzenie innowacji pedagogicznej.
2. Założenia ogólne.
- Innowacją zostaną objęci uczniowie II etapu edukacyjnego, z klas IV-VI, którzy będą systematyzować i poszerzać wiedzę z zakresu gry na flażoletach.
- Czas realizacji: 1.09.2013- 30.05.2014 r.
- Treści zawarte w innowacji będą realizowane w ramach zajęć kółka muzycznego.
3. Cele programu.
Cel główny:
- nauka i doskonalenie gry na flażoletach
Cele szczegółowe:
- kształtowanie słuchu muzycznego
- wyposażenie uczniów w podstawowe wiadomości dotyczące terminów muzycznych
- doskonalenie umiejętności czytania z nut
- wdrażanie uczniów do aktywności twórczej, wyrażania siebie poprzez muzykowanie
- rozbudzanie potrzeb kulturalnych uczniów
- zagospodarowanie czasu wolnego uczniów
- kształcenie umiejętności współpracy w zespole
- dostarczanie przeżyć estetycznych innym uczniom, nauczycielom, rodzicom
- wzbogacanie życia kulturalnego szkoły i środowiska
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły
- udział w różnego rodzaju imprezach środowiskowych
4. Przewidywane efekty.
Uczeń:
- pozna budowę instrumentu, sposób konserwacji, przechowywania
- udoskonali umiejętność czytania z nut
- pozna tabelę chwytów oraz zapis nutowy
- zagra proste melodie z towarzyszeniem akompaniamentu i bez
- będzie uczestniczył w życiu kulturalnym szkoły
- pozna różne style muzyczne
- będzie umiał pracować w grupie
- będzie przygotowany do odbioru dzieła muzycznego
- udoskonali umiejętność gry na flażolecie
- poszerzy swoją wiedzę dotyczącą terminów muzycznych, form muzycznych.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA ORGANIZACYJNO-METODYCZNA
„Arteterapia jako skuteczna forma pomocy dzieciom o specyficznych potrzebach edukacyjnych”
Z roku na rok wzrasta liczba dzieci, które mają z różnych powodów trudności w uczeniu się, wymagających specjalnej opieki. Zmusza to do wprowadzenia do szkół bardziej skutecznych form pomocy – jedną z takich form jest arteterapia. Celem pośrednim arteterapii jest bowiem ekspresja uczuć, celem finalnym – korzystne zmiany w zachowaniu i postawie wobec siebie i innych. Przyjmuje się, że arteterapia jest efektywna, jeśli owe zmiany utrzymują się dłużej niż trwa sesja arteterapeutyczna (Ulman 1961, za: Dalley 1984).
Arteterapia w wąskim znaczeniu to terapia wykorzystująca różnego rodzaju techniki plastyczne w oddziaływaniach naprawczych. Natomiast w szerszym znaczeniu obejmuje ona muzykoterapię, choreoterapię, biblioterapię, teatroterapię, film oraz sztuki plastyczne, takie jak: malarstwo, rzeźba, grafika i inne.
We współczesnej szkole terapia przy użyciu sztuki z jednej strony umożliwia doskonalsze przyswajanie wiedzy szkolnej, a z drugiej równoważenie zdrowia psychicznego uczniów. Arteterapia ma, więc ogromne znaczenie w pracy z dziećmi, które nie chcą, nie potrafią, a przede wszystkim nie są w stanie opisać słowem własnych doznań i odczuć.
Terapia przez sztukę pozwala na odreagowanie negatywnych emocji, wydobywa
z dziecka siłę do dalszego rozwoju.
Arteterapia pomaga w uzewnętrznianiu emocji, myśli, pragnień. Jest doskonałym sposobem komunikacji z innymi ludźmi i samym sobą. Dzięki działaniom arteterapeutycznym dziecko nabiera dystansu do swoich trudnych przeżyć, uczuć i doświadczeń.
Wprowadzenie przeze mnie innowacji zostało poprzedzone diagnozą istniejącej sytuacji i wynikającymi z tej diagnozy potrzebami wprowadzania zmian. Tą sytuacją są niezadowalające efekty pracy wychowawczej i dydaktycznej.